10.12.2008

Tahniah PPP Kohort 7 Degree MAHSA

Assalamualaikum.

Semalam (11.10.2008) selepas habis kuliah di UPM saya bergegas ke Hotel Rengency KL untuk meraikan rakan-rakan PPP yang baru mengikuti Degree berkembar MAHSA dan University of Northumbria UK.

Saya juga diminta untuk memberikan ceramah berkaitan 'study skills' kepada lebih dari 80 PPP yang mengikuti program tersebut. Sebenarnya saya bukanlah 'pakar motivasi tetapi kerana semangat melihat rakan-rakan yang baru memasuki 'dunia akademik' serta dengan sedikit pengalaman mengikuti program diploma, degree dan master maka dapatlah saya berkongsi ilmu dan pengalaman tersebut dengan rakan-rakan PPP. Setakad ini alhamdullilah, tips dan kaedah pembelajaran yang saya gunakan membuahkan hasil yang membanggakan.

Paling penting bagi saya, sebagai 'adult learner' kita mestilah bijak menguruskan masa. Selain itu, fokus dan kosentrasi semasa dalam kelas dan belajar amat penting. Pertolongan rakan-rakan melalui 'study group' atau group maya juga amat berfeadah bagi pelajar-pelajar PJJ atau separuh masa.

Saya ucapkan tahniah kepada semua PPP yang telah berjaya mengikuti program degree ini. Ini merupakan satu permulaan yang amat baik ke arah meningkatkan kerjaya dan martabat PPP itu sendiri.

Selamat belajar

abu aiman

81 comments:

  1. Assalamualaikum,
    Saya dah tengok kohort 7 punya program, not well structured. Adakah dengan beberapa kali pertemuan tanpa menghadiri peperiksaan dan tanpa menulis thesis sahaja sudah layak untuk mendapat degree dengan honours yang dijenamakan dari UK? Sudahlah tempoh masa hanya 2 tahun, part time pula??
    Fikir-fikirkan lah..kenapa tak buat collaboration dengan IPTA di negara sendiri...

    ReplyDelete
  2. Saya difahamkan degree tersebut adalah degree top-up. Ini bermaksud syarat kelayakan adalah mereka yang ada sijil/diploma serta pengalaman dalam bidang yang yang berkaitan.

    Dalam dunia akademik, pengalaman kerja (yang berkaitan) di anggap satu kelebihan yang boleh diberi nilai kredit. Disebabkan itu jugalah, JPA telah mengiktiraf pengalaman kerja pengajar selama 6 tahun boleh diserap kejawatan pengajar u41 ( + sijil/diploma pendidikan). Bagi saya, mereka yang mengikuti program ini memang berpengalaman,bahkan kadang-kadang pengalaman mereka lebih dari pensyarah yang mengajar. Degree yang diambil adalah pelengkap dan untuk 'recognised' sahaja. Pendidikan di barat sudah lama menggunakan kaedah ini.

    Isu kedua, tiada peperiksaan bertulis. Penilaian bukanlah sekadar peperiksaan bertulis. Bagi sesetengah kursus penilaian secara assignmen dan kerja kursus lebih effektif. Kaedah pelaksanaanya yang lebih penting.

    Selain itu, saya difahamkan juga telah ada lebih kurang 700 pelajar yang telah dan sedang mengikuti kursus ini. Ada diantara mereka yang telah diserap ke dalam perkhidmatan (u41) serta berkhidmat dengan agensi lain.

    Setakad ini telah ada beberapa perbincangan dengan beberapa IPTA/S. Tetapi untuk melaksanakan satu program khas ntuk PPP memerlukan kajian teliti kerana ia melibatkan survival kursus tersebut.

    itu sekadar pandangan saya sahaja...

    ReplyDelete
  3. Thanks a lot kerana memberi 'response' kepada komen saya. Bagi saya peperiksaan 'is a must in a discipline of academic'.
    Saya petik kata-kata tuan dan dibawahnya saya beri ulasan:

    ''Bagi saya, mereka yang mengikuti program ini memang berpengalaman,bahkan kadang-kadang pengalaman mereka lebih dari pensyarah yang mengajar. Degree yang diambil adalah pelengkap dan untuk 'recognised' sahaja. Pendidikan di barat sudah lama menggunakan kaedah ini.''

    Saya setuju dengan pandangan ini, tetapi jika tiada lansung peperiksaan 'secara akademiknya' tidak dapat mengukur dengan jitu tahap 'keilmuan' seseorang walau pun 'top-up'. Tiada 'marking line' atau penanda aras untuk diletakkan mereka ini. Adakah kedudukan mereka pada kedudukan 'skewed to the right' or 'skewed to the left'?
    Memang saya akui tidak semua orang perfect, tetapi 'value' seseorang 'scholar' itu tetap dinilai dari segi kebolehannya mentaakul(reasoning), dan 'peperiksaan' adalah alat/'tool' yang paling sesuai untuk menilai tahap keilmuan seseorang. Bidang tugas PPP adalah bidang ilmu 'sains pasti' dimana 'evidence base' menjadi perkara utama dalam membuat diagnosis penyakit dan seterusnya merancang proses perawatan selanjutnya (sekadar memberi contoh). Jika kita katakan pengalaman kita lebih dari pensyarah saya kurang setuju juga. Pengalaman tanpa ilmu yang tersusun/terarah, belum tentu betul
    kerana pengalaman kita 10 tahun dahulu belum tentu kita boleh gunakan pada masa sekarang,pengalaman perlu diperbaharui. Saya buat perbandingan antara orang yang berpengalaman dengan ahli akademik. Orang yang berpengalaman membuat benda yang sama berulang-ulang dan itulah yang dinamakan pengalaman (beat around the bush). Ahli akademik sentiasa memikirkan penemuan baru, membuat analisa, membuat hipotesis dan mengujinya sehingga terbukti dan diakui oleh ahli-ahli akademik yang lain sehingga 'penemuan' mereka itu menjadi rujukan para-para ilmuan.
    Pada pandangan saya degree bukan sekadar 'pelengkap' ia lebih dari itu. Ilmu yang 'syumul' tidak tertulis diatas sekeping skrol sahaja, ilmu juga bukan alat utama untuk menjawat jawatan U 41 atau yang seumpamanya. Ilmu yang syumul membawa kita kejalan yang lurus 'dunia dan akhirat'. Saya berkata begini kerana bimbang program 'top-up' itu nanti bukan bertujuan untuk mencari 'ilmu yang syumul' tetapi untuk 'mencari pangkat dan kedudukan' semata-mata, kerana itulah saya amat prihatin dengan 'peperiksaan', "cause it's a must in gaining knowledge". Kalau boleh biarlah ia seimbang, kita pun nak juga pangkat dan kita juga nakkan ilmu itu menjadi manafaat buat kita atau sebagai perisai di akhirat nanti.
    Saya kurang setuju dengan konsep pendidikan yang liberal di Barat yang hanya memandang pada 'recognition', kalau tuan setuju dengan saya, menuntut ilmu kini seolah-olah satu 'perniagaan' yang lumayan. Banyak universiti(terutama IPTS) yang tumbuh bak cendawan di negara kita lebih berorientasikan 'bisnes' dan keuntungan tanpa memikirkan 'kualiti' modal insan yang dijana nya. Kerana itu dalam tulisan saya yang lalu saya senang menyebut istilah IPTA dan bukan IPTS (walaupun tak semua IPTS begitu).
    Akhirnya saya menyusun sepuluh jari mohon ampun dan maaf jika tulisan saya ini membuat pihak tuan rasa tidak selesa atau tersinggung. Segala yang baik datang dari Allah s.w.t. dan segala yang buruk adalah dari kelemahan saya. Saya akan menulis lagi untuk tuan.

    "Salam Ukhuwah"
    Wasallam.

    Al-Fakir Ppp Anonymous.

    ReplyDelete
  4. Silalah anda keluar dari tempurung,, AMO sudah maju,, pendidikan sydah berubah,, kalau macam ini AMO berfikir macam mana nak maju....TQ maaf jika terasa

    ReplyDelete
  5. Cara anda menulis menunjukkan anda belum pernah melalui pendidikan tinggi yang formal (untuk anonymous yang menulis pada 16.10.08), anda yang patut keluar dari tempurung anda yang lapuk, saya menulis melalui pegalaman. Frankly speaking..PPP ni selalu EGO dan sukar menerima pandangan orang lain. Maaf ye sedara ku..

    ReplyDelete
  6. Salam Idul Fitri,

    Syabas dan tahniah kepada Al Fakir diatas pandangan yang dilihat dari sudut peperiksan.

    Peperiksaan merupakan sebahagian daripada beberapa tools penilaian. Pengiktirafan keatas keupayaan seseorang samada dilapangan akademik atau sebaliknya dibuat berdasarkan beberapa kaedah penilaian, sesuai dengan peringkat pemikirannya dan diri seseorang. Saya amat bersetuju dengan hujah Cikgu Alias. Beliau melihat dari sudut yang cukup luas lantaran itulah yang berlaku dalam arus pendidikan masa kini diperingkat global. Ahli akademik dan cerdik pandai merupakan kumpulan terawal yang memikirkan perkara ini serta mengupasnya secara terperinci dan mendalam. Saya pasti, kita semua mengakuinya. Namun, adakalanya kita tidak bersetuju dengan sesuatu apabila ia mencuit perasaan mazmumah yang selama ini tidur di dalam hati kita lalu bangun dan menyalak tanpa pertimbangan akal. 'Dia' akan cuba mempertahankan dirinya walau dengan apa cara sekalipun. Mazmumah tidak menerima nasihat dan pandangan orang lain kerana baginya mereka itu semuanya salah.

    Saya bersyukur kerana ada usaha mengijazahkan PPP, tidak kiralah samada fastlane atau sebaliknya. Agak tidak adil bagi diri saya untuk menilai mereka ini diperingkat awal kerana mereka belum sempurna melalui proses pembelajaran dan penilaian kesarjanaannya. Membuat andaian semata-mata tidak mencerminkan suatu kebenaran yang hakiki. Kerana bimbang dengan kehadiran mazmumah, maka ada baiknya saya menunggu mereka digarisan penamat. Saya doakan, mereka beroleh kejayaan setanding dengan apa yang pelajari, Insyaallah.

    Wassalam.

    Askar PPP

    ReplyDelete
  7. Cara anda menulis menunjukkan anda belum pernah melalui pendidikan tinggi yang formal (untuk anonymous yang menulis pada 16.10.08), anda yang patut keluar dari tempurung anda yang lapuk, saya menulis melalui pegalaman bekerja secara professional dan menerima pendidikan formal secara TERARAH (formal learning process and seat various exam to obtained my degree) di universiti. Frankly speaking..PPP ni selalu EGO dan sukar menerima pandangan orang lain. "Tepuk dada tanyalah minda" Baca komen saya satu persatu, halusi dengan minda dan proses dengan fakta-fakta dan jangan hentam melulu, mana fakta awak?
    Maaf ye sedara ku..

    ReplyDelete
  8. Saudara-saudara ku,
    Hentikanlah polemik, jadikan medan ini medan untuk kita melihat persamaan dan bukan perbezaan. Masing-masing ada kelebihan dan kekurangan. Sama-sama lah kita mempertingkatkan iltizam dan semangat untuk memacu kerjaya PPP ini kearah yang lebih positif dan lebih dihormati.

    Orang lama..

    ReplyDelete
  9. Salam persaudaran,

    Anonymous yang menulis pada 16.10.08,

    Apa yang ditegaskan oleh Al Fikir ada kebenarannya namun saya percaya saudara mempunyai pendangan tersendiri. Saudara boleh membentangkan hujah saudara di blog ini untuk dikongsi bersama manakala saudara2 yang membacanya pula akan membuat penilaian. Mari kita wujudkan suasana interaksi yang sihat biarpun adakalanya sesetengah perkara, kita tidak sependapat.

    Saya ingin bertanya, adakah saudara salah seorang pelajar kohort 7? Jika Ya, adakah saudara memohon melalui saluran Persatuan PP Malaysia? Jika Ya, adakah saudara ada atau telah menyumbang sesuatu kepada penjaga profesion itu (PPPM)samada tenaga (semangat), buah fikiran atau wang ringgit? Jika Ya, adakah saudara ada menyumbang untuk Wisma Pembantu Perubatan sebanyak RM100? Jika Ya, adakah anda ahli PPPM? Jika Ya, anda layak menyatakan sesuatu untuk profesion apatahlagi menerima tawaran untuk menyambung pengajian bersama MAHSA! Jika Tidak, duduklah anda di dalam tempurung kerana anda lebih mementingkan diri sendiri dari perkara lain!

    Askar PPP

    ReplyDelete
  10. Terima kasih atas responds rakan-rakan sekelian. Nampaknya isu MAHSA ini mendapat perhatian dari tuan2. Harapan saya agar perdebatan maya ini dapat menambahkan ilmu pengetahuan serta kenalan. Jadikan persamaan sebagai kekuatan kita dan perbezaan sebagai ilmu yang boleh dijadikan sempadan.

    Suka saya memberi reponds terhadap pendapat saudara Al Fakir.

    Tahniah juga kepada saudara kerana telah berjaya melalui pendidikan tinggi. Semuga ilmu yang diperolehi dari menara gading dapat tuan manfaatkan untuk kebaikan diri, keluarga, profesion, ummah dan negara.

    Berbalik kepada isu degree MAHSA atau setaraf dengannya.

    Saya memahami kerisauan saudara berkaitan dengan kualiti degree tersebut. Memang ada asasnya, bahkan kerisauan saudara juga dikongsi bersama dengan beberapa rakan yang telah menghubungi saya.

    Kerisauan ini merupakan manifestasi daripada proses pembelajaran yang telah kita lalui sejak dari sekolah rendah sehingga ke menengah dan seterusnya ke universiti di mana kecemerlangan dalam akademik seseorang itu dinilai melalui kejayaan mendapat 'score' yang baik dalam peperiksaan. Inilah hasilnya apabila sistem pendidikan kita terlalu berfokus kepada 'exam oriented'.

    Memang tidak dapat dinafikan, pepriksaan merupakan satu kaedah yang efektif dan mudah menilai keupayaan akademik seseorang terutamanya di peringkat rendah dan menengah.

    Tetapi tren 'exam oriented' ini nampaknya telah mula berubah. Ahli psikologi pendidikan moden berpendapat, peperiksaan hanya melahirkan pelajar yang 'mengingat' fakta sahaja. Sedangkan dalam domain ilmu, mengingat (recall) merupakan tahap yang paling rendah berbanding dengan aplikasi, analisa, sintesis dan penilaian.

    Walaupun dalam peperiksaan, domain tinggi yang disebutkan di atas boleh dbuat, tetapi pengalaman saya dalam menjawab soalan esei sangat memeritkan. Kekangan masa yang terhad boleh menyebabkan ulasan dan aplikasi tidak dibuat dengan baik. Sedangkan dalam penulisan esei (assignment), kebebasan berfikir melalui perbincangan, kajian literature serta analisa boleh meningkatkan kefahaman dan kualiti penulisan. Inilah antara kebaikan jika sistem penilaian itu tidak dibuat secara 'exam oriented'.

    Sebenarnya tidak semua daripada barat itu tidak baik. Sejak akhir-akhir ini barat telah menoleh melihat model sistem pendidikan Islam. beberapa universiti di UK dan USA telah menggunakan sistem ini terhadap pelajar 'matured' seperti Universiti Northumberia, Teesite, LBSU dan lain-lain. Sistem pendidikan Islam amat menekankan amalan (aplikasi) dalam setiap disiplin ilmu yang dipelajari.

    Kalau kita melihat tokoh kesarjanaan islam seperti Ibn Sina, Al Ghazali atau Ulama Nusantara sepeti Tok Kenali, tiada sistem penilaian yang seperti sekarang yang digunakan. Tetapi mereka tetap di anggap 'scholar' dan dihormati kerana keilmuannya dan sumbangannya terhadap ketamadunan manusia. Justeru, kebolehan reasoning bagi menentukan 'scholar' seseorang seperti pendapat saudara bukanlah hanya boleh dinilai dalam peperiksaan sahaja. Paling penting bagaimana seseorang itu boleh membuat 'reasoning' dalam aspek kerja dan kehidupan seharian.

    Saya bukanlah mempunyai kepentingan dalam MAHSA, tetapi saya percaya kepada sistem kawalan mutu pendidikan di negara kita. Setiap program IPTS yang hendak di iktiraf mestilah mematuhi syarat ketat dari MQA dan saya difahamkan program MAHSA ini telah diiktiraf oleh MQA.

    Ini merupakan peluang terbaik buat PPP untuk meningkatkan kerjaya kerana selain di iktiraf, program ini sangat sesuai jika mengambil kira kekangan masa yang dihadapi oleh seseorang yang berkerjaya seperti PPP.

    Walaubagaimanapun, ini bukanlah satu-satunya program yang ada untuk meningkatkan taraf akademik, ada banyak program lain samada di dalam atau luar negara, samada secara separuh masa atau sepenuh masa.

    Tetapi persoalannya, berapa ramai yang sanggup belajar seperti saudara...

    terima kasih.

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum,
    Terima Kasih dan Syukur ke hadrat Allah s.w.t kerana response dari saudara sedikit sebanyak telah dapat meredakan perdebatan yang agak emosional diruangan blog ini. Saya melihatnya secara positif dan mengambil jalan tengah dengan tidak cuba untuk menimbulkan polemik yang berlarutan.Saya terusik dengan istilah 'mazmumah' yang terjaga yang diutarakan oleh rakan Askar PPP.Perkara ini wajar menjadi renungan bersama,begitu juga dengan komitmen kita kepada Kesatuan dan Persatuan,dengan segala yang kita nikmati sekarang hasil perjuangan pejuang PPP yang terdahulu martabat profession kita telah berada pada satu tahap yang amat dihormati dan sejajar dengan martabat tersebut wajarlah kita semua memberi sokongan padu kepada apa juga usaha untuk memacu dan terus melonjakkan lagi profession ini lebih dari apa yang kita ada sekarang. Usaha-usaha pemurnian untuk melengkapkan para PPP kita dengan ijazah dan pendidikan tinggi seharusnya disokong dan diberi suntikan semangat biarpun ada suara-suara sumbang yang cuba memperlekehkan usaha tersebut. Saranan saya melalui ruangan ini jika anda belum menjadi ahli persatuan dan kesatuan, jadilah ahli, jangan hanya melihat dari jauh sambil berpeluk tubuh dan dalam masa yang sama mengatakan itu dan ini tanpa ada usaha untuk mengubah diri sendiri dan meminjam kata-kata saudara al-Fakir, "tepuk dada, tanyalah minda" bukan "tepuk dada tanyalah selera", kerana 'selera' kita lebih cenderung kepada nafsu semata-mata. Bila nafsu menguasai diri,akal juga boleh menjadi tunggangan nafsu untuk mencapai matlamatnya. Nafsu akan bersekutu dengan mazmumah untuk mempertahankan 'ideologi' nya, sedangkan 'nafsu dan sifat mazmumah'ini tidak diredhai oleh Allah s.w.t.
    Sama-samalah kita merenung dan bermuhasabah diri. Kepada saudara Abu Aiman, jika ada info yang terkini teruskanlah memberi maklumat dan teruskanlah usaha-usaha anda dalam memberi input-input yang berguna kepada PPP yang berada dilapangan.

    Orang lama..

    ReplyDelete
  12. Assamualaikum wrt,

    Alhamdulillah... panas panas wak semua ye.

    Semua berkisar tentang MAHSA lagi hampir dah 4 bulan ini di mana mana blog dan forum PPP.

    Semua membahaskan secara demokrasi dan liberal.

    Bagi saya semua PPP bagus, apatah lagi jika kelompok PPP siswazah dapat bersidang sama di dalam bengkel konfren dan seumpamanya. Lagi bagus dan bernas untuk memikirkan sama perkembangan dan pemantapan PPP masa kini dan masa masa hadapan.

    Kita kini sudah boleh mengklasifikasikan dan memberi pengkhususan kepada PPP diploma perubatan dan kesihatan untuk mendengar sama PPP siswazah perubatan dan kesihatan berbincang dari akar umbi sehingga keperingkat atasan PPP.

    PPP dari MAHSA perlu memberi imej mereka lebih profesional berbanding dahulu mereka memegang diploma sahaja.

    ReplyDelete
  13. PPP perlu peka dengan dengan kehendak badan badan tertentu yang memantau pengajian tinggi samaada diperingkat diploma, degree , master dan phd. Kehendak badan badan berkenaan yang dimaksudkan ialah Kementerian Pengajian Tinggi(KPT), MQA , dan JPA. PPP hendaklah sentiasa bersifat releven,realistik dan sederhana , dengan maksud berpandangan jauh bagus tetapi perlu melihat diri sendiri dan kehendak badan badan tersebut yang berada lebih atas memberi kelulusan dan keizinan sesebuah ijazah pertama atau kedua. Sebuah lagi badan profesional kita ialah Lembaga PPP, jika lembaga PPP telah yakin memilih kaedah pembelajaran MAHSA adalah yang terbaik bagi PPP dan mampu menjadikan PPP besahsiah dan kerilmu tinggi setaraf IPTA maka insyaallah tepat masanya.
    Perlu diingat juga, badan khas tadi (KPT,MQA,JPA) adalah masih mengekalkan kaedah pengajian tingga di IPTA adalah menghasilakan graduasi yang lebih konfiden(melalui exam,tesis,kredit hour) yang secukupnya bagi melayakkan mereka mendapat scroll. Oleh itu klasifikasi masih boleh dilihat dengan jelas dikalangan graduasi ijazah kelas pertama, kedua atau ketiga atau tidak layak sama sekali. Persoalannya, adakah graduasi PPP (intake 7 ) tadi dilihat seimbang setiap orang dalam kecemerlangan mereka?(kecermelangan individu dan kognitif individu adalah berbeza) Pengkelasan ijazah perlu diketahui bagi Lembaga PPP dapat memantau kelayakkan PPP tersebut untuk pos-pos U41 akan datang. Khasnya kita perlu memantapkan PPP U41 berijazah terbaik untuk menjadi model dan dapat menjadi 'thinker' yang terbaik di lembaga,mahupun persatuan dan kesatuan PPP.
    Perlu dilihat juga badan yang hampir dengan PPP(MAMA) iaitu MMA(Doktor), jika doktor selepas ijazah mereka(MD/MBBS)dan telah berkhidmat sekian lama beberapa tahun pun dan menyambung MASTER pula, di IPTA..mereka juga masih mengikuti kehendak KPT,MQA,JPA dan yang paling penting MMA mereka yang menghendaki LULUS dalam MASTER mereka ( exam,research ) dll dan baharu mendapat TITLE PAKAR.
    Pendapat saya diatas adalah sekadar review badan badan lain sebagai panduan semasa-semasa kita agar selari dengan arus IPTA/S dan kerjaya.

    ReplyDelete
  14. salam...
    well, we are very excited to do 1st degree. this shows a very good indicator in order to improve our profession. 1st of all, I also would like to congrat to the kohort 7 for entering another step to prepare for more challanges future...
    anyhow, I also feel unhappy with the programme, even though it's top up programme. In term of evaluation/assessing a student's excellent is not too specific...well, only by submitting assignment. exam oriented is not arise here because exam in class is a very best tool in evaluate/grade a student. other evaluation tools such as assignment, discussion, participation in class are good in term of assessing a student cognitive thinking but still the best is exam. memorize/recall only important in giving facts about a subject that being thought in class. for me, grading students is important to encourage and motivating them to learn for excellent, not only just to get a scroll for recognition.
    wassalam.

    ReplyDelete
  15. No doubt, examination is the best way in accessing student's performance. In general its make sense but, anyhow its depends on context,contents and types of students. For adult learners and PJJ students like us, examination especially pen and pencil test are more likely to test our memory and it doesn't make sense anymore.

    Through my experience, doing an assignment is tougher and challenging because we need to applied the theory that being taught and do them writtenly based on our experiences.

    Grading student achievement still can be done throuh this type of assessment. That's why most of the course for post graduate students such as master as well as doctoral programmes only use dissertation rather than coursework.

    dear my friend, don't worry u are on the right track.

    ReplyDelete
  16. yes, absolutely I agree with you, postgrad is diff from undergrad study. undergrad study quiet general if you want to compare with postgrad.
    come back to assessing the undergrad study, for me exam is the best tool. we must look to the purpose of the exam. specific time is given to ensure the candidate is able to make decision wisely and accurately base on his/her knowledge about a subject. if a candidate is unable to solve problem within specific time, this means that candidate unable to absorb the knowledge, so how he/she is going to apply in the real world. exam is not only a pen and a piece of paper but it shows to the world that a candidate is knowledgeable where he can apply it to the situations given in the questions.we must remember that undergrad study is too technical compared with postgrad study which is more to decision making analysis.
    i think unfair is you want to compare undergrad study with postgrad study environment. it is totally diff.even in postgrad study, if you do only coursework, it also require you do sit test as well as others assessment tools unless you totally doing research. still must remember here, your research paper has to meet some criteria and need to present infront of profs which you have to answer many arguements (academic arguement) to defend your thesis.if you can't make them (profs) satisfiy so you have to redo your thesis. so, is this situation happen for undergrad study.
    I still remember, one of my prof said doing postgrad is not the same like doing undergrad. for example, assignment is the must for post grad meanwhile it is vice verse for undergrad because you can depend on final exam mark.
    anyhow, it depends to our inner feeling about the study. are we study to get only a scroll and promotion by sacrifying the dignity of the study itself.tepuk dada tanya minda....

    ReplyDelete
  17. I agreed with mr mohaj,
    Study is not only to obtained a degree itself but its more than that. 'Are we study to get only a scroll and promotion by sacrifying the dignity of the study itself'?.
    Hanya orang yang pernah melalui liku-liku menuntut ilmu sahaja yang tahu betapa bernilai nya ilmu pengetahuan. Ia bukan hanya sekadar pen, pensil dan kertas. Ia lebih dari itu. Nilai keilmuan yang tinggi bukan untuk mengejar pangkat atau kedudukan semata-mata. Sarjana yang bersebati dengan 'keilmuannya' akan matang dalam membuat pertimbangan, berfikiran jauh dalam memberi pandangan, bijak menilai risiko, selalu mengetepikan keegoaan nya walau pun dia tahu dia berada dipihak yang benar dan sentiasa berkongsi pengetahuan dan ilmu nya untuk kebaikan manusia sejagat
    Ilmu yang diamalkan secara istiqamah dapat memberi perbezaan peribadi yang ketara dan kelebihan orang yang berilmu dan orang yang tidak berilmu memang tidak sama.
    Saya mengharapkan medan ini menjadi medan yang terbaik untuk kita sama sama mencari jalan bagi terus memantapkan profession kita agar lebih dihormati dan setanding dengan kerjaya lain yang telah diiktiraf sebagai "Professional".
    Saudara Abu Aiman teruskanlah perjuangan kita walau pun sekadar memberi buah fikiran, bagi saya saudara lebih dekat dengan kelompok pihak yang 'berkuasa' dan saudara juga mempunyai autoriti dalam memberi ilmu kepada anak didik saudara berbanding saya yang bergelumang dilapangan. Saya sentiasa positif untuk memperjuangkan profession kita dengan cara memberi galakan kepada PPP yang baru dengan memberi penekanan kepada mereka agar tidak hanya berpuas hati dengan diploma sahaja. Pada pandangan saya PPP boleh pergi jauh dari hanya sekadar memiliki diploma..

    Orang lama..

    ReplyDelete
  18. my opinion.. exam base not only the best assessment.tp yg masalahnya bila ppp yg baru kerja pun boleh wat dgree sama ngan senior2 mereka.. jd di manakah kualitinya. pengalaman kurang bagii yang junior.. bagi yg lama pulak.. pengalaman mungkin hanya pd satu2 bidang sahaja.. psikiatri cthnya. jd persoalan disini.. adakah mencukupi dgn top up..?? klu pre paid abis boleh la top up.. kenapa kita tidak memilih IPTA yg yelah terbukti programnya.. my frenz first batch wat degree ni.. masih lg terkapai2 mencari post.. sedangkan my frend yg baru abis pjj USM (sosiologi) dh jd PTD.. persoalannya lg.. tidakkah penganjuran program ni oleh pihak atasan ppp namapak spt terdesak..???

    ReplyDelete
  19. Kajian semula pada intake-intake PPP di IPTA dan IPTS. Adakah perlu dibawah pengawasan dan kelulusan Lembaga dan KKM ? . Lembaga perlu membuat kajian kesan skim siswazah dan plan jangka masa panjang PPP di IPTA/s berbanding keperluan Pos basik dan degree degree lain PPP yang boleh aksess.Secara amnya, yang tua berkarat pun tegar tak nak ambik pos basik apatah lagi beta je kuat degree program. Yang junior pulak semangat mereka buat apa nak tutup, teruskan saja la berbanding yang tua tapi tak reti reti nak ambil degree awal awal dulu. nak yang short cut je..baru nak ambil. ini bukan jalan motivasi bagus untuk PPP. Menuntut ilmu di IPTA/s disisi tuhan bukan atas dasar senioriti,ingat tu .. pendek akal je yang tuntut ilmu ikut senioriti. nanti rosak profesyen kita kalau persekitaran cam nie.

    ReplyDelete
  20. Komen oleh 2 anonymous bertarikh 27 Oktober wajar diambil perhatian. Jangan buat program tapi tak recognize dan mati separuh jalan. Jangan ada hidden agenda, kerana nak membantu segolongan PPP untuk duduk dalam post yang selesa, suara PPP dilapangan tidak didengari. Kita masih berfikiran lama, jenama ijazah dari luar negeri dianggap hebat dan ampuh tapi adakah ia berkualiti dalam konteks pengisian ilmu yang sebenarnya. Kalau betul-betul nak tahu kemampuan diri cubalah belajar di IPTA kita (UM,UKM, USM, UPM, UiTM,UIAM dll, sekadar menyebut beberapa nama). Kita akan tahu bahawa standard pengajian dinegara sendiri adalah tinggi dan bukan atas dasar top-up degree semata-mata.
    Fikir-fikir..
    Timbang-timbang..
    Ikhlas lah dalam perjuangan, kerana keikhlasan yang hakiki akan dikenang hingga beberapa generasi

    ReplyDelete
  21. ..ALHAMDULILLAH.. besar sungguh rupanya pemikiran kritis PPP ini seperti diatas. Mungkin ramai lagi PPP yang seperti 'katak bawah tempurung' ...kita masih percaya ramai lagi PPP yang mungkin seperti tersebut. Mungkin yang alert sahaja dapat informasi dan haluan yang terbaik dalam meneruskan kerjaya PPP serta menambah baik imej PPP sendiri.
    Teruskan usaha dan perjuangan untuk IMEJ PPP yang lebih kerkesan.

    ReplyDelete
  22. Salam,
    I really hope, all commentators are brave enough to use nickname (or real name), not necessarily you should have your own blogsport page. Quiet difficult to refer to anonymous name once everybody use it.

    We are discussing a topic about our profession, so nothing else to worry because it doesn't affect our future progress.

    Back to the topic discusses here, well of course I also really hope there are no hidden agendas that to protect certain group of people in our profession. Sincerity in fighting for our profession shall be regarded as ultimate sacrifice to younger generation. Elders shouldn't feel threaten with youngers' high achievement in academic. Think positive by assuming that accessing education in todays environment is quiet easy and affordable for those who are eager to improve themselves.

    Wassalam.

    ReplyDelete
  23. Yeah... sudah tentu, please all blogers and forumers ..sedaya upaya guna nama yang baik, elakkan guna anonymous...jangan lagi PPP selalu bersembunyi jee dalam blog dan forum,real la . profesional la PPP. OK
    Teruskan usaha bersama.

    ReplyDelete
  24. salam.

    I absolutely agree with m.mohaj and Mohd Najib regarding 2 use nick name or real name rather than anonymous name. Penggunaan identiti sendiri memudahkan ulasan/rujkan dibuat.

    Anyway saya x menghalang tuan2 menggunakan anonymous name as far as any komen/ulasan/pendapat adalah membina dan tidak mengaibkan individu tertentu. Setakad luahan perasaan tu, biasale...

    Saya juga percaya setiap pendapat tuan2 akan diambil perhatian kerana saya maklum beberapa 'orang kuat' lembaga, persatuan/kesatuan memantau blog ini.

    terima kasih

    abu aiman

    ReplyDelete
  25. Saya rasa pasal ni la kita tgk dulu on keputusan tahun 2010 ni,saya pun ambil jugak course di mahsa ni dan saya pun ada dengar yg course ni dibuat bg yang dah ada kedudukan selesa di u38 dan bg yang menjawat jawatan KUP.

    ReplyDelete
  26. tp kenapa degree ni yg dipilih oleh pihak atasan kita. kawan saya (SN) dah habis wat degree ni 2 tahun yg lps ttp masih lagi bergelar U29. menurut beliau degree ini tidak diiktiraf oleh nursing board utk kenaikn ke gred U41. klu nk berhijrah ke sektor swasta mmg tak ada mslh. persoalannya lg. jika pihak nursing board pn tak mengambil kira degree ni kenapa kita pula perlu terhegeh2 nak buat. adakah pihak atasan ini mempunyai kepentingan tertentu dgn pihak MAHSA.????? alangkah baiknya jika phak atasan kita ni membuat kerjasama dgn IPTA. lg pun stakat hari ini masih belum lg ada kata putus dari pihak JPA (pekeliling/ surat edaran) berkenaan dgn degree yg related ni. saya bukan mempertikaikan kaedah pembelajaran ttp degree yg d pilih.

    ReplyDelete
  27. harap persatuan tumpukan ijazah dari ipta

    ReplyDelete
  28. Hear it from the horse’s mouth. (being the only PPP completed the top-up nursing degree, cohort 2 Mahsa).

    Perhaps, one of the anxiety PPPs have towards this degree is the fact that is just “nursing”.PPPs need to breakaway from stereotyping that nursing is only meant for nurses. Mahsa`s nursing degree is a (fair) option for PPPs working in nursing-rehabilitative area, for instance in a psychiatric setting. I personally think the pragmatic boundary between nursing and PPP is hyped. Wait till the female PPPs are out, there will be more chaos.

    I am 48 and getting senile. I took the Mahsa top-up degree, as I fear the prospect when I reach 55, a 24 yr PPP 'budak' with degree making my roster and ordering me what do to do. (not really, but something amusing to think about for senior PPPs).

    I am puzzled about Lembaga Jururawat`s stance with regards to the Mahsa degree. (response to blogger 25 Dis 2008). I am surprise, as I thought JPA gets green light from Lembaga before accrediting it, and not the other way around. Anyway, I personally vouch 6 matrons and 2 senior nurses from Lembaga who also took the same degree (cohort 1 and cohort 2). Anyway, it is rather naïve to think that getting a degree means automatic promotion.

    I personally encourage senior PPPs to go for this Mahsa`s top up programe. There is no shame in a nursing degree. We can`t be too academic about the contents and perceived quality of the degree, as we know, it is not the degree that makes a person but rather what the person makes out of the degree. Often we PPPs shrugged away in denial that we have noting to do with nursing but if you eaten enough salt over years of working, you know it is otherwise.

    Anyway, personally, the degree`s learning curves is not really about nursing skills per se. It is really about thinking skills. May be, the orang putih simply believes that once you get you thinking right, everything we do will be right. Of course, some will argue that we are slowly being indoctrinated with a western world view ideology but these may paranoia stemmed from own inadequacy.

    For those PPPs who are still sitting on the fence with regards to this degree, I will more than happy to share my thoughts on it. PPP Segaran, Cohort 2,Mahsa. Email: seg60@yahoo.com.

    ReplyDelete
  29. thanks Mr. Segaran for the information.

    Harap2 rakan yang ada kemuskilan berkaitan dengan degree tsb boleh hubungi beliau.

    abu aiman

    ReplyDelete
  30. Posting on 11 Jan 2009, Mr Segaran, I have given a wrong contact email.

    The correct email is seg1960@yahoo.com.

    PPP`s contemplating on taking the Mahsa degree, I will be happy to share your concerns.

    regards, R. Segaran

    ReplyDelete
  31. I do agree with Mr.Segaran.But a small correction,Personelly i think PPP should put more effort to beat the Nurses.Especially up caming Male Nurses in Malaysia.There will more challenging Soon.he he.''Yang baik itu dijadikan Teladan, Yang buruk dijadikan Tauladan ''!

    Mahendran Nair Sridaran ( UKM )

    ReplyDelete
  32. I do agree with Mr.Segaran.But a small correction,Personelly i think PPP should put more effort to beat the Nurses.Especially up caming Male Nurses in Malaysia.There will more challenging Soon.he he.''Yang baik itu dijadikan Teladan, Yang buruk dijadikan Tauladan ''!

    Mahendran Nair Sridaran ( UKM )

    ReplyDelete
  33. why nursing now..? last time everybody, esp our pengajar & superior kutuk kaw2 when we said want to do degree in nursing. but now..? must be hidden agenda or something. somehow, why not we colllaborate with IPTAs.? why go for IPTS? and i heard that our union giving scholarship to them. its realy unfair.. why not give that scholarship to all ppps who are doing related degree?

    ReplyDelete
  34. salam.

    Tepuk dada tanya selera. Ilmu tidak dimiliki oleh golongan tertentu sahaja. Ilmu kejururawatan tidak hanya dimiliki oleh jururawat sahaja. Bagitu juga bidang2 lain.
    Semakin tinggi ilmu yang dimiliki, semakin rendah perasaan tinggi diri seumpama padi dan semakin tajam cara berfikir tanpa melihat kesalahan orang lain sahaja.
    Hari semalam tidak sama dengan hari ini. Dunia semakin pantas bergerak dan berubah. Menyalak tanpa berbuat apa2 akan ketinggalan. Merancang serta merebut peluang adalah orang yang cerdik dan berjaya.
    sekadar pandangan

    ReplyDelete
  35. Salam semua...
    Tumpang lalu senior2 dan rakan2 PPP sekalian...
    Pada pendapat saya, MAHSA menjadi pilihan dikalangan PPP adalah kerana syarat kemasukannya yang lebih mudah jika dibandingkan dengan syarat kemasukan ke IPTA tambahan pula persaingan untuk mendapat tempat di IPTA sangat sengit. Contoh yang paling mudah, adakah PPP senior kita ni sanggup untuk menduduki ujian MUET sebagai syarat kemasukan ke IPTA? Sanggup kah mereka menduduki peperiksaan tersebut bersama dengan pelajar2 sekolah? Jika "YA", berapa ramai yang sanggup? Ini kerana, rata2 PPP yang saya ajukan soalan ini, akan mengeleng kepala dan berkata, "kalau nak amik degree, baik ambil dekat MAHSA lagi senang tak payah sakit kepala". Sila betulkan pendapat saya ini wahai senior2 sekalian kerana saya ni "PPP muda" yang masih mentah..

    -PPP MUDA-
    -Hosp Sg Buloh-

    ReplyDelete
  36. Kalau ada yang mudah buat apa pilih yang susah?.
    Orang bijak bukan setakad pilih yang mudah aje, tapi yang berkualiti, diiktiraf dan bermanfaat/berguna untuk perkembangan ilmu dan kerjaya.
    Kalau degree MAHSA ada ciri-ciri tersebut, tak ada masalah.
    Berkaitan dengan isu MUET, kalau dah bahasa omputeh ok, buat apa nak ambil. itu cuma syarat sahaja terutamanya junior2 lepasan sekolah bagi memastikan mereka tidak menghadapi masalah pembelajaran di IPT nanti.

    ReplyDelete
  37. Assamualaikum wrt,

    En Alias, saya fikir sepanjang feedback topik ini, saya melihat perkataan yang sangat memalukan seperti tiada sopan santun berbahasa bagi PPP yang menulis mengikut perasaan . Kita akui isu MAHSA banyak yang di gembur gemburkan. Ini melambangkang PPP yang menulis tersebut memasukkan secara sengaja atau tidak sengaja perkataan yang kotor dan kesat, mereka adalah kurang sensitif dengan nilai ciri-ciri sopan santun dan ke-islaman.

    Cadangan saya, menutup/block/delete sahaja topik ini lagi. Melihat isu-isu baru yang lebih kompetetif.

    Sekian.
    Assamualaikum wrt.

    ReplyDelete
  38. Terima Kasih atas maklum balas tuan2.

    Saya harap tuan2 dapat menggunakan medium perbincangan ini dengan bersopan serta berhujah dengan rasional.

    Mungkin ada maklumat yang bermanfaat yang boleh dikongsi dengan rakan2 PPP yang lain.

    terima kasih.

    ReplyDelete
  39. MUET tu pra syarat utk berijazah bro. x kira la ko dpt gred bape pn dlm SPM. lg satu, saya tidak nampak pn ada bahasa yg kesat kt sini. mungkin ada yg makan cili kot. isu baru seharusnya d ketengahkan, ttp isu lama juga harus d bincangkan. Program yg d jln kn oleh MAHSA ni blom lg mendpt pengiktirafan dr JPA. jd mcm mne tuh?

    ReplyDelete
  40. DICADANGKAN TUAN KONTEK PPP EN SEGARAN (seg1960@yahoo.com). BELIAU LEBIH ARIF TENATNG PROGRAM MAHSA NIE. SAYA DIPAHAMKAN BELIAU BUAT DEGREE DAN MASTER DI MAHSA.

    ReplyDelete
  41. program ni mmg dh dpt kelulusan dr MQA. tp JPA blom lg, jd mcm mne nk d pertimbangkn utk kenaikan gred U41/42. jika ini berlaku, mmg ternyata ada sesuatu yg tidak betul.

    ReplyDelete
  42. anonymouse
    Askum, pada saya , semua tu x kesah . asalkan ia diiktiraf oloh JPA dan dga degree tersebit, kita beroleh manafaat. Oleh itu, jgn asyik brtelagah, rebut peluang, bukan senang nak dapat peluang yang ada.............

    ReplyDelete
  43. assalamualaikum..
    Pada saya ..degree MAHSA ini baik untuk PPP kerana ia dapat menambah ilmu..seterusnya dapat meningkatkan skill ...cuma sepatutyer PPP buat secara sepenuh masa selama 2 tahun....sebab itulah kelulusan dari JPA utk pengikhtirafan. Saya tak tahulah kalau ini tak disedari oleh Persatuan PPP. Membelakangkan JPA ...hanya akan menyusahkan PPP sendiri suatu masa nanti...percayalah..Ikhlas

    ReplyDelete
  44. Salam.

    Mengikut maklumat yang diperolehi, jika MQA telah memberi pengiktirafan, kebiasaannya tiada masalah untuk mendapatkan pengiktirafan JPA. Namun bagitu, kelulusan JPA mengambil masa sedikit.

    ReplyDelete
  45. JPA hanya mengikhtiraf bagi pengajian secara sepenuh masa sahaja. itulah faktanya...tuan2 boleh cek...

    ReplyDelete
  46. saya adalah..bekas classmate segaran. ya we all done our degree there. sebenaranya..apa motif tuan2 menuntut ilmu..kalau nak tambah gaji..terpulang dan kalau nak tambah ilmu..tepuk dada tanya selera. sebenarnya degree kami telah diikhtiraf. Paling tidak ilmu kita bertambah. Kalau asyik dok nak conderm ajer sampai bila pun tak maju.

    ReplyDelete
  47. MAHSA OH MAHSA,APA DAH JADI PADA MU MAHSA,HANYA MASA YANG MENENTUKAN MAHSA,KITA LIHAT SIKIT MASA LAGI TQ

    ReplyDelete
  48. ikhtirah....tapi????


    Maklumat Kelayakan / Detail Qualification
    Bidang / Field of Study
    : KEJURURAWATAN / NURSING

    Negara / Country : MALAYSIA

    Institusi / Institution : KOLEJ UNIVERSITI MAHSA/KOLEJ MEDIKAL AHLI SAINS BERSEKUTU, DAMANSARA, KUALA LUMPUR

    Kelayakan / Qualification : BSc (Hons) Nursing Practice Development Secara kerjasama 0+2 (Top-up Programme) Dengan University of Northumbria, UK (A6722)

    Mod / Mode : Sepenuh Masa (Full Time)

    Nilai Taraf / Equivalent : Setaraf dengan Ijazah Sarjana Muda Kepujian dari Institusi Pengajian Tinggi Awam tempatan (equivalent to Honours Degree from Public Institution of Higher Learning)

    Tempoh / Duration : Bagi pelajar yang bergraduat pada 17.9.2007-16.9.2012



















    Penafian / Disclaimer
    Pengiktirafan kelayakan dari Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) yang tersenarai adalah merujuk kepada program pengajian yang dijalankan di kampus-kampus universiti berkenaan. Bagi program francais, berkembar, validasi atau kerjasama dengan Insitusi Pengajian Tinggi Swasta adalah tidak diiktiraf oleh Kerajaan melainkan setelah mendapat perakuan akreditasi dari Lembaga Akreditasi Negara (LAN, Malaysia). Kelayakan-kelayakan berkenaan disenaraikan dalam senarai kelayakan dari Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) yang telah diiktiraf oleh Kerajaan.

    (The recognition of qualification from this particular Malaysian Public Institutions of Higher Learning referred to the programme conducted at the institution’s campuses. The qualifications obtained through franchise, twinning, validation or collaboration with Malaysian Private Institutions of Higher Learning are not included unless the qualification have been accredited by the National Accreditation Board (LAN, Malaysia). This qualification will be listed under the list of recognition for Malaysian Private Institutions of Higher Learning).

    ReplyDelete
  49. silalah...komen dan kita bincangkan secara yang matang...

    ReplyDelete
  50. Thanks kepada semua yang memberi komen di atas.
    Semoga mendapat manfaat. Seperti kata syidahef, Menuntut ilmu itu tidak rugi.

    Wlaubagaimanapun, pengiktirafan juga penting untuk perkembangan kerjaya. Tepuk dada tanya selera.

    abu aiman

    ReplyDelete
  51. KENAPA DIA ORANG BUAT DEGREE MAHSA SECARA OUTCAMPUSS YER...KALAU IKUT APA KAWAN KITA BAGITAU DIATAS NYATA IA MELANGGAR KELULUSAN JPA..TERKEJUT SAYA..HARAP SIAPA YANG AMBIL DEGREE INI KOMEN...APA MAKSUD SHIDAHEF 'DEGREE KAMI DIIKTIRAF'..

    ReplyDelete
  52. SALAM...

    MINTA PENJELASAN DARI PIHAK TUAN

    KEMUSKILAN SAYA DI SINI IALAH KENAPA KITA ppp PERLU MENGAMBIL DEGREE NURSING?UMUM MENGETAHUINYA BAHAWA "BACKGROUND" ppp ADALAH MEDICAL,BUKANNYA NURSING?KENAPA KITA TIDAK TIRU MACAM PHYSICIAN ASSISTANT YANG ADA PROGRAM DEGREE NYA SENDIRI?PERNAH SAYA BERTANYA KEPADA PENGAJAR POST BASIC RENAL "NURSING",PPP KE NURSE PUNYA KOS?DIA JAWAB : YOU ALL TUMPANG YANG NURSE PUNYA KOS..MACAM MANA TU?

    ReplyDelete
  53. Degree nursing merupakan satu option kerana Nursing adalah satu disiplin ilmu dalam bidang perubatan dan ia tidak eklusif untuk satu2 kelompok sehaja. Cuma di Malaysia, ia seolah2 milik satu2 kelompok sahaja. Justeru, terdapat pandangan dari kelompok ini, sesiapa yang ingin membuat degree nursing mesti berdaftar dengan kelompok mereka. Inilah telah berlaku di MAHSA. Mereka ingin mengawal semua program degree dan sesiapa yang ingin mengikutinya mestilah melalui mereka. Saya besetuju jika program diploma dikawal oleh mereka kerana ia termaktub dalam akta mereka dan syarat untuk lantikan ke jawatan tersebut.

    Namun bagi saya, program pasca diploma seperti ijazah. master dan phd adalah terbuka. Di singapura, terdapat program yang menggalakkan profesional lain mengambil degree nursing seperti lawyer, jurutera, guru dan sebagainya. Pemikiran yang mengatakan bidang kejururawatan untuk mereka sahaja ini menyebabkan sebarang kursus berkaitan nursing yang djalankan termasuk kursus pos basik adalah milik mereka dan orang bukan nurse adalah menumpang sahaja. Kalau bagitu jururawat yang mengikuti kursus pos basik kecemasan, diabetes, PHC dikira menumpang juga?. Kalau baginilah pemikiran kita ia tidak menyumbang kepada pembangunan ilmu serta objektif kursus iaitu melangkapkan anggota perkhidmatan dengan ilmu dan kmahiran terkini tidak tercapai.

    Malangnya pemikiran ini juga telah dianuti oleh segelintir PPP dimana mereka mengatakan kita tidak perlu ambil degree nursing kerana kita bukan jururawat. Saya bukanlah mencadangkan agar semua PPP mesti mengambil degree nursing tetapi sesiapa yang mengikutinya tidak ada salahnya kerana bagi saya ia sama seperti bidang2 lain yang releven dengan ilmu perubatan seperti kecemasan, forensik, pre hospital care dan lain-lain.

    terima kasih.

    ReplyDelete
  54. but why we (MAMA) choose top up degree from mAHSA. without exam? my thinking is. everybody (esp. old timer will love this). good by to exam orientaed degree. as far as my concern, we, malaysian still base on exam orientated programme. that why nursing board is more looking towrads other programme rather than MAHSA. Doing assignment is easy as kacang. just cut n paste from net. obviously that is reality. all the MAHSA supporter please do not prented know nothing abous this. realy disgusting.

    ReplyDelete
  55. experience vs paper qualification.

    ReplyDelete
  56. 'doing assignment easy as kacang.Just cut n paste from net'. i feel very2 sorry if we have this type of mentality among PPP's.

    ReplyDelete
  57. berapa ramai dr klg kita yg benar-benar jujur.?? tidak pernah membuat kerja cut n paste utk assignment??? jgn hipokrit la brader2 sekalian

    ReplyDelete
  58. Salam rakan2 semua.

    Saya akui terdapat dilemma diantara experience dan qualification. Kadang2 orang yang pengalaman akan tewas dalam persaingan dengan mereka yang memiliki kelayakan akademik yang lebih tinggi. Namun ini berlaku dimana2 dalam apa jua bidang. Justeru, kita dituntut meningkatkan tahap kelayakkan akademik kita. Di tambah dengan pengalaman yang ada, pasti ia akan lebih berjaya berbanding dengan mereka yang ada kelayakkan tapi tanpa pengalaman.

    Namun dalam konteks yang lebih luas, ia mungkin diluar kawalan kita. Namun saya percaya jika kita dapat mengekalkan perkhidmatan yang terbaik, kita tetap akan diperlukan.

    ReplyDelete
  59. saya hanya ingin anda renungkan ... degree ini hanya memenuhi kehendak pihak atasan saja . Adakah degree ini tersenarai dalam 4 degree yang diiktif oleh pihak JPA bagai jawatan P&P ? . Cuba tgk degree nursing di UM dulu PPP boleh enter tetapi pihak nursing board telah mengambil keputusan bahawa salah satu untuk kenaikan kejawatan U41 bagi mereka yang mempunyai degree ini nursing mesti berdaftar di nursing board . nah sekarang renungkan degree MASHA ini betul... tiada Exam... tiada yang mengikut kehendak yang menngkatkan kualiti hanya mengharapkan assingment saja. Yuran yang begitu mahal sehingga sama dengan jumlah yuran bagai Program Sarjana Sains Kesihatan Masyarakat UKM. Apa kes...saya harap semua PPP harus membuat sesuatu untuk semua bukan kerana mempunyai kepentingan peribadi. Degree di Unisel adalah salah satu degree yang terbaik untuk PPP tapi atas urusan dan campurtangan pihak tertentu yg berpengaruh akhirnya PPP yang junior menjadi mangsa ......fikirkanlah .

    ReplyDelete
  60. Kalau rasa degree MAHSA tiada kualiti kenapa ambil peduli.... pegi kepada universiti yang dirasakan lebih berkualiti... jangan salahkan lembaga aje, sedangkan itu merupakan satu pilihan dan bukan kewajipan.

    as saffah

    ReplyDelete
  61. Ambik je MAHSA.Lembaga yg cadangkan.Semua urusan kenaikan U 41 semuanya dibawah kawalan Lembaga.Memang SPA yg uruskan.Tetapi semua hal yg SPA buat keputusan ,adalah rentetan dari apa yg lembaga cadangkan.Ambik jgn tak ambik.Dulu cakap degree Unisel x iktiraf,tengok2 JPA iktiraf jer ,,,,

    ReplyDelete
  62. Mengenai isu "cut and paste' yang di bincang oleh blogger (14 December, 18 December, 2009), the assigment based Top-up degree by Mahsa is not that easy to get away with cut and paste. In case you did not know, Mahsa / Northumbria Universiti UK, uses Turnitin software to deter plagersim through cut and paste.The software scans your assigment and detects any 'string of 6 words' plagerise from any online source without referencing(including other students work).Sadly, this means, taking up degree has a fair about of work and shortcuts don`t really pay. Check out the software details at http://turnitin.com/static/index.html

    ReplyDelete
  63. thanks mr segaran for the info. given.

    ReplyDelete
  64. pihak tertinggi PPP baru2 ini telah mengatakan program ijazah untuk ppp di dalam satu kursus di utara baru2 ini..kini beliau menyatakan kursus PJJ ijazah Perubatan Kecemasan UKM sedang dalam fasa perbincangan. Jika segala struktural dan sylabus program ini berjaya maka kursus tersebut ditawarkan kepada PPP yg berkelayakan selama 2 tahun..dan OUM juga telah mengadakan perbincangan secara extensive ijazah untuk PPP berdasarkan disiplin tertentu seperi renal, orto, psy, anaest, forensik dan primary health care secara jaaj jauh...dan beliau juga mengatakan tunggu dulu hasil dari 2 program terbabit...dan MAHSA pula katanya boleh kita sertai tetapi 2 program inilah yang kita amat tunggu tunggu kerana amat berkait rapat dengan kerjaya kita...sama samalah kita nantikan...

    ReplyDelete
  65. Salam..

    Saya menyokong maklumat yang diberikan oleh En. Bakri.

    Masalah mengiktiraf degree seperti ini telah lama menjadi isu hangit pada kejururawatan.
    Saya amat berbangga Rakan PPP menjadi salah satu lagi paramedik yang diberi leluan untuk meningkatkan tahap pendidikan mereka.

    Penyusunan struktur sylabus dan link dibuat dengan sangat berhati2.

    Untuk meng'gazet'kan sesuatu subjek/ major sebagai Ijazah/B bukanya mudah..apa lagi untuk mendapatkan kebenaran/kelulusan khas di sesuatu negara.

    BSc(HONS)Nursing PRACTICE DEVELOPMENT adalah salah satu daripada gazet tersebut.

    Even UNISEL tidakterus datang dengan kelulusan seperti ini tanpa usaha 'mereka'.

    Saya mengalu-alukan kewujudan Degree untuk PPP.

    Harap anda semua maklum dan bekerja sama.

    ReplyDelete
  66. SALAM RAMMADHAN..
    BULEH SAYA TANYA...
    DEGREE UNTUK PPP NI UNTUK MENJADI PPP ATAU BUKAN LAGI PPP?...ATAU PUN MELAHIRKAN PPP BERGAJI DEGREE?...DAH LAMA SAYA FIKIR...SAPA2 YG ADA IDEA BULEH LAA TOLONG JAWAB

    ReplyDelete
  67. salam malam tujuh likur...
    penyelesaian utk ini senang je...

    kita amat hipokrit jika menyatakan bahawa kita ambik degree utk sekadar beroleh ilmu...
    ini adalah hujah utk melepaskan diri...
    kerana mereka yg ambik degree pada masa sekarang adalah mereka yg ada tujuan lain...
    apa lagi degree tu adalah degree yg macam tuan2 cakap degree top-up ni...
    terima lah hakikat bahawa degree yg kita ambik secara top-up ataupun full time adalah utk naik gaji dan naik pangkat...
    kerana tu pengiktirafan degree tu yg anda mahukan..
    jika sekadar nak beroleh ilmu, anda hanya perlu membaca...tapi cara ini tak dapat degree...
    bila tak dapat degree maka tak laa naik pangkat atau gaji...

    jadi tak perlu nak tegakkan benang basah menulis seperti seorang diplomat...berjela2 menulis tanpa asas yg sebenar...

    orang lama mgkin terasa...
    maaf...

    tujuan saya tulis ni adalah utk menjernihkan keadaan...

    ReplyDelete
  68. tambahan lagi...
    sepanjang pengetahuan saya belajar sehingga ada diploma dan ijazah, beberapa kriteria wajib mesti dipenuhi sebelum dapat kedua2 kelayakan ini...
    utk dapat diploma, setahu saya semasa LEMBAGA AKREDITASI NEGARA(sekarang ialah MQA)dulu, minima jam kredit keseluruhan bagi diploma adalah 120...dan mesti ada satu kertas kerja seperti research atau yg sewaktu dengannya...core subject(bagi PPP) seperti A & P, perubatan kecemasan, perubatan dan yg lain yg dirasakan perlu perlu mempunyai 4 jam kredit sebagai core bisnes PPP...jika ini tiada, bermakna kita seolah2 tidak mempunyai sebarang core bisnes...ipta amat memandang tegas perkara2 ini...ini yg berlaku kepada politeknik satu masa dahulu dimana lulusan diploma mereka sukar untuk sambung degree ke ipta...

    tentang ijazah pula, sebelum kita layak utk pegang ijazah, kita perlu lulus ujian MUET, mesti ada satu tesis dan penekanan dari segi kredit hours utk core subhect bagi core bisnes kita...

    saya rasa jika aspek2 ni ditekankan, kita tiada masalah untuk melanjutkan pelajaran di IPTA yg sememangnya hampir keseluruhan ada pengiktirafan LAN(MQA)...

    dan pada masa itu mgkn diploma kita boleh ditukar kepada diploma sains perubatan...
    mgkin pada masa itu juga kita boleh ubah gred PPP mengikut gred pegawai perubatan sesuai dengan nama penolong pegawai perubatan...
    mgkin pada masa itu juga kita dibolehkan oleh IPTA utk pendekkan kursus ijazah sains kesihatan apabila pemindahan kredit hours boleh dilakukan oleh pihak IPTA...

    mgkin bahasa dan penulisan saya agak cacat...
    tapi pihak cikgu alias mgkin boleh pertimbangkan cadangan saya...

    kerana pada saya, utk kita mempunyai related degree for PPPs, kita mesti perkasakan dahulu diploma utk PPPs...

    ReplyDelete
  69. kalo larat nak sambung...sambunglah...
    kalo x larat nak sambung,x payah lah
    membaca menambah ilmu
    berilmu,boleh la kita naik gaji,naik pangkat
    da ada ilmu,tolonglah yg kat bawah
    yg kat bawh,kalo org nak tolong kita..terima lah
    kalo x nak terima jgk org nak tolong...
    ADA AKU KISAH?
    ikhlas from MA.PENCEN

    ReplyDelete
  70. btl tu MA.PENCEN sy setuju sngt2..

    ReplyDelete
  71. Salam Aidil FITRI.

    Ya, saya bersetuju, tujuan ambil degree, salah satunya utk peningkatan kerjaya termasuk kenaikan pangkat atau gaji. Sebagai manusia biasa, itu adalah keinginan semula jadi yang normal dan biasa.

    Cuma pesan saya, janganlah letakkan ia sebagai sesuatu yang mutlak atau tunggal kerana kita akan mengalami kekecewaan jika matlamat tersebut tidak tercapai walaupun degree yang kita ambil tu releven dan mendapat pengiktirafan. Ini disebabkan peluang adalah terhad dan mereka yang terbaik dan bernasib sahaja akan memperolehinya.

    Alangkah baiknya, jika matlamat kita belajar itu di sandarkan kepada tuntutan ilmu kepada Allah. Kebaikkan selepas itu adalah nikmat dan bonus yang patut disyukuri. Walaupun payah dihayati tetapi kita perlu mencuba...

    ReplyDelete
  72. justeru, walaupun hampir pencen atau sudah PENCEN tetapi ramai yang meneruskan pengajian ke tahap yang lebih tinggi. Mereka memahami konsep ilmu dan kepuasan dalaman...

    selamat Hari Raya.

    ReplyDelete
  73. i've read most of your comment. exam oriented or not? my suggestion , to sit for 'ordinary'exam we can avoid it, but the best thing to measure your scholar knowledge is by presenting the research or paper work what you have done in your final semester infront a panel which are hosted by a master or phd holder. (something like to present your thesis). i think it is the best way to measure the adult leaner as you all.there you can have a lot of question and answer. and it will show your 'level' of thinking/knowledge.......

    ReplyDelete
  74. Saya cuma nak tahu satu jer pasal pembantu pegawai perubatan ni,boleh atau tidak menjadi seorang doktor?
    Saya tidak kisah sama ada dengan kenaikan pangkat atau gaji,apa yg saya nk tahu boleh ke ppp nih lompat jadi seorang doktor yang berdaftar dgn MMA?
    thx.

    PencariInfo

    ReplyDelete
  75. Kepada PencariInfo.

    Pertama sekali, PPP ialah Penolong Pegawai Perubatan, bukannya Pembantu Pegawai perubatan.
    Dulunya, ia dikenali sebagai Pembantu Perubatan.

    PPP tidak boleh menjadi Pegawai Perubatan (Doktor) melalui kenaikan pangkat kerana skim perkhidmatan dan latihan asas yang berbeza.

    Namun bagitu PPP boleh menjadi doktor melalui peningkatan taraf akademik iaitu mengikuti ijazah dalam bidang perubatan samada dalam atau luar negara.

    Pada masa sekarang terdapat beberapa orang PPP yang telah dan sedang mengikuti ijazah dalam bidang perubatan di beberapa buah universiti luar negara seperti Russia dan sebagainya.

    abu aiman

    ReplyDelete
  76. salam diucapkn kpda rkan2 sekalian....
    berkenaan dengan maklumat diatas iaitu beberapa org ppp telah mlnjutkn plajaran di dl bidang medik..boleh x terangkn bagaimana caranya utk apply msk ke dlm bidang medik brserta tempoh msa yg dperlukn sblum boleh apply bidang trsebut,tempoh pengajian,dan sebarang mklumat yg berkaitan??
    sekian terima kasih....

    ReplyDelete
  77. Assalammualaikum dan Salam Sejahtera..
    Saya tertarik dgn isu berkaitan dgn sesiapa yg ambil degree d mahsa tidak diiktiraf dan tidak dapat utk kenaikan adalah SALAH SAMA SEKALI.
    Saya merupakan candidate top up degree cohort 4..tamat saja pengajian 2009,saya telah apply dlm SPAONLINE pd mac 2010..kemudian june 2010 saya dipanggil utk interview di jalan cenderasari kuala lumpur..dan alhamdulillah saya lulus serta mendapat tempat sbg PENGAJAR JURURAWAT U41 di dlm PERKHIDMATAN AWAM..so saya harap pada yg mmg no idea tntg apa yg blaku,tolong la jangan komen sembarangan..please check and alert dgn apa yg blaku di sekeliling anda..for those need help berkaitan top up degree mahsa..please email saya..melurkesumajiwa@hotmail.com> DAYANG

    ReplyDelete
  78. Tahniah, selamat berjaya. Moga2 menjadi pengajar yg berdedikasi demi anak bangsa.

    ReplyDelete
  79. Tahu tak proses untuk seorang PPP menjadi doktor...berapa lama? macam mana?

    ReplyDelete
  80. Check out link ini ...

    Tiada pun nama MAHSA ?

    http://mobile.hmetro.com.my/myMetro/articles/HanyaenamIPTSdibenartawarprogrampengajianjarakjauh/mobile/mArticle

    ReplyDelete