1.01.2010

SELAMAT TAHUN BARU 2010

Tahun 2009 telah melabuhkan tirainya. 2009 telah menjadi sejarah buat kita. Seperti biasa, kedatangan tahun baru akan diiringi dengan azam baru. Tentu ramai telah menetapkan pelbagai azam pada tahun 2010 untuk dicapai atau sekurang2nya memperbaharui azam lama yang tidak kesampaian.

Menoleh kembali pencapaian tahun 2009

Kebisaannya apabila disebut azam, ia akan merujuk kepada pencapaian ke arah kebaikan dan peningkatan dalam pelbagai aspek keperluan kehidupan. Kita lupakan azam mat-mat rempit yang mungkin berazam meningkatkan kemahiran merempit, atau perompak/pencuri yang berazam meningkatkan skill merompak atau meningkatkan hasil rompakan. Kita melihat pencapaian yang baik dan positif sahaja. Adakah tahun 2009 yang telah berlalu berjaya meningkatkan pencapaian kita dalam pelbagai aspek kehidupan kita?.

Dalam aspek kerjaya, berjayakah kita menjadi pekerja cemerlang tahun 2009. Tidak semestinya mendapat APC sahaja, sudah dianggap cemerlang tetapi lebih penting lagi tetapi mutu perkhidmatan yang telah kita berikan mendapat pengiktirafan daripada ketua jabatan, rakan sekerja atau pelanggan sendiri. Itu lebih utama dan dianggap sebagai kejayaan.

Mungkin ramai yang berazam di tahun lalu untuk meningkatkan tahap pendidikan seperti mengambil ijazah atau ijazah lanjutan. Adakah azam tersebut tercapai. Jika tercapai alhamdulillah, tetapi jika tidak kita harus membuat penilaian strategi semula. Kejayaan atau kegagalan kita ditahun 2009 harus nilai semula. Kenal pasti punca kegagalan, faktor-faktor halangan, faktor-faktor kekuatan dan kelemahan kita, faktor-faktor luaran dan dalaman yang mempengaruhinya.

Bergerak ke hadapan di tahun 2010

Kejayaan tidak akan diperolehi dengan mudah. Ia memerlukan usaha, kegigihan, pengorbanan serta perancangan yang strategik. Justeru, menetapkan azam harus disusuli dengan perancangan yang teliti agar ia akan dapat dicapai.

Sebagai contoh, jika ditahun 2010 ini kita ingin menyambung pelajaran keperingkat ijazah, maka kita haruslah menyusun strategi bagaimana untuk mencapainya. Lihat kekuatan, kelemahan, peluang dan halangan yang akan dihadapi jika kita ingin meneruskan pengajian. Ramai yang tidak tahu bgaimana untuk bermula seperti bidang apa, universiti mana, mod pengajian, sumber kewangan, masa, kekangan pekerjaan dan sebagainya. Jika faktor-faktor ini sudah di kaji dan dirancang dengan teliti, ia akan memudahkan kita bertindak dan bergerak serta mengenalpasti cara untuk mencapainya. Cara terbaik ialah dengan bertanya kepada rakan-rakan yang telah berjaya serta bandingkan dengan kemampuan kita. Tapi saya percaya kita semua mempunyai kemampuan dan peluang yang sama untuk berjaya.

Marilah kita sama-sama berdoa agar tahun 2010 akan membawa kejayaan buat diri kita, keluarga serta profesion yang kita ceburi. Marilah kita bergerak ke hadapan!

Niat(Azam)--usaha(strategic planning) ---doa ---Tawakkal ---Kejayaan

selamat menyambut tahun 2010

abu aiman
1 Jan 2010

No comments:

Post a Comment