12.24.2008

Global Information Hub On Integrated Medicine (GLOBinMED)

Salam Sejahtera

Baru-baru ini saya berkesempatan mengikuti CPD yang bertajuk Global Information Hub On Integrated Medicine di Putrajaya.

Ceramah di sampaikan oleh Dr. Hjh Zakiah Ismail ( Central Head of Herbal Medicine Research Centre, IMR). Beliau telah menyentuh berkaitan dengan perkembangan Integrated Medicine di Malaysia.
Mengikut British Medical Journal, 2001 - Integrated Medicine ialah:

" Practising medicine in the way that selectively incorporates elements of complementary and alternative medicine into comprehensive treatment plans alongside solidly orthodox methods of diagnosis and treatment".
Secara umumnya 'Integreted Medicine' adalah incorporates antara perubatan tradisional dengan perubatan Alopathy (Moden) dan saling lengkap melengkapi dalam usaha meningkatkan tahap kesihatan manusia sejagat.

Sungguhpun Perubatan Tradisional dan Komplementri (T &CM) masih baru di negara ini, iaitu ia bermula sejak 1996 namun ia berkembang dengan pesat sehingga telah wujud Bahagian Perubatan Tradisonal dan Komplimentri, KKM.(http://tcm.moh.gov.my/). Malaysia telah telah menunjukkan usaha yang serius ke arah menjadikan negara ini sebagau Hub kepada maklumat berkaitan dengan Integrated Medicine ini. Ini dapat dilihat melalui pembangunan laman Web GlobinMed yang mempunyai maklumat yang bagitu komprehensif berkaitan dengan Integrated Medicine ini.

Kecenderungan masyarakat dunia terhadap perubatan tradisional masih lagi tinggi. Peratusan populasi yang menggunakan perubatan tradisional di negara-negara membangun seperti berikut: Uganda (60%), Tanzania (60%), Rwanda (70%) dan Ethiopia (90%). Manakala Malaysia di sekitar 30%. Kecenderungan yang tinggi terhadap perubatan tradisional ini telah melonjakkan
permintaan dan perdagangan terhadap Herba di seluruh dunia di mana pada tahun 2000, industri ini menyumbang kepada USD 80 billion, tahun 2008, USD 200 billion dan dijangkakan pada tahun 2050 ia meningkat kepada USD 5 trillion.

Apakah GlobinMed?

GlobinMed adalah database berpusat yang mempunyai maklumat terkini berkaitan dengan Integrated Medicine dari pelbagai aspek dan sumber dari seluruh dunia. Maklumatnya boleh digunakan oleh semua katogeri termasuk ahli profesional, pelajar, peniaga, penyelidik dan orang awam di seluruh dunia. GlobinMed (prototype) ini telah dilancarkan oleh Dato' Sri Abdullah Badawi pada 20 Oktober 2003. Sekarang GlobinMed masih dalam fasa perkembangan dan dijangkakan selepas tahun 2010, ia akan memasuki fasa commercialisation.

Web ini mempunyai maklumat yang sangat berguna dan di boleh dilayari oleh sesiapa sahaja. Walaubagaimanapun jika sesiapa yang inginkan maklumat tambahan (profesional), anda perlu mendaftar dan menjadi ahli terlebih dahulu.

Saya berpendapat, ia amat informatif dan sebagai PPP kita tidak harus melepaskan peluang mendapatkan maklumat dalam GlobalinMed ini bagi meningkatkan ilmu pengetahuan kita sejajar dengan perkembangan semasa.

Anda boleh layari Website GlobinMed di:


abu aiman.

1 comment:

  1. Daripada maklumat di atas, dapat dilihat tuan adalah seorang yg begitu perihatin terhadap CPD kali ini..Saya juga begitu berminat dengan laman web GlobinMed ini.

    Terima kasih..

    ReplyDelete