4.17.2008

National Primary Health Care Conference 2008 ' 30 years After Alma Ata'

Salam Sejahtera

Pernah mendengar Deklarasi Alma Ata?. Deklarasi Alma Ata yang dikeluarkan di Alma Ata, USSR pada 6-12 september 1978 merupakan pemangkin kepada kemajuan dan pencapaian dalam Kesihatan Awam di seluruh dunia. Deklarasi tersebut telah menekankan betapa pentingnya kolaberasi daripada kerajaan, 'health workers' dan komuniti untuk melindungi dan'promote' kesihatan semua penduduk dunia. Dalam kata lain, menekankan konsep 'Kesihatan untuk Semua'.

Persidangan di Alma ata tersebut telah mengeluarkan 10 deklarasi yang mengandungi perkara berikut: definisi kesihatan, 'inequality' dalam kesihatan, mengurangkan jurang status kesihatan antara negara maju dan negara membangun, hak individu dalam merancang dan pelaksanaan penjagaan kesihatan, peranan kerajaan, penggunaan teknologi, polisi dan pelan tindakan, kerjasama antara kerajaan dan lain-lain lagi.

Malaysia telah banyak mencapai kejayaan dalam konteks Penjagaan Kesihatan Primer sejak 3 dekad lalu selepas 30 tahun deklarasi Alma Ata.

Sejajar dengan itu juga, pada 14 - 16 April lalu, telah di adakan 'National Primary Health Care Conference' di Sunway Convention Centre, Bandar Sunway, PJ. Tema Konferens ialah' 30 years after Alma Ata, Harnessing the Passion and Moving PHC Forward'. Seramai lebih 600 delegasi dalam dan luar negara telah menyertai konferens tersebut. Sebanyak lebih 70 kertas kerja telah dibentangkan dalam simposium, sidang plenari dan forum sepanjang persidangan tersebut.

Beberapa isu menarik yang dibincangkan termasuklah isu 'Equity', 'Universality', 'Solidarity' dan lain- lain lagi.

Tahniah juga kepada Ketua PPP Tn Hj Siri kerana telah membentangka satu kertas kerja bertajuk'The Barefoot Doctor Of Malaysia' dalam satu simposium di konferens tersebut. Beliau telah menerangkan peranan PPP dalam kemajuan kesihatan Awam di Malaysia. Ulasan pengerusi majlis lebih membanggakan di mana PPP adalah di anggap 'heroes' dalam penjagaan kesihatan di negara ini.

Di akhir konferens, telah dikeluarkan deklarasi Kuala Lumpur. Saya memohon maaf kerana tidak dapat menerangkan deklarasi KL tersebut kerana teks rasmi belum dikeluarkan kepada degelasi.

Sebagai PPP saya rasa, anda harus memahami deklarasi Alma Ata sebagai panduan dalam menjalankan tugas-tugas seharian. Anda boleh download teks penuh deklarasi tersebut di alamat ini: http://www.who.int/hpr/NPH/docs/declaration_almaata.pdf

jumpa lagi.

No comments:

Post a Comment